Afvallen door koolhydraatarm dieet met behoud van spierkracht

Koolhydraatarm

Koolhydraatarm

Een koolhydraatarm dieet gedurende 30 dagen zorgt voor gewichtsafname bij mannelijke turners terwijl hun spierkracht gelijk blijft, zo zeggen de Italiaanse professor in de anatomie en fysiologie Paoli en zijn collega’s.

BoksenGroteMeisjesBij verschillende sporten zoals judo en boksen werken ze met gewichtsklassen. Ook bij turnen is gewicht belangrijk waarbij een laag lichaamsgewicht voordelen biedt. Om een zo optimaal mogelijk gewicht te hebben, moeten sommige sporters afvallen. Dit leidt tot het inzetten van verschillende strategieën zoals weinig drinken, diëten en het gebruik van sauna’s. Ruben Houkes at voor het WK judo zelfs nog maar 1 kiwi per dag. Paoli en collega’s hebben onderzocht wat het effect is van een koolhydraatarm dieet op het gewicht en de spierkracht van mannelijke turners. Een koolhydraatarm dieet minimaliseert de koolhydraatinname waardoor het lichaam opgeslagen vetten gaat afbreken om toch aan energie te komen. Door het afbreken van vetten komen ketonen vrij in het bloed waardoor iemand naar aceton ruikt.

Negen mannelijke Italiaanse turners (gemiddeld 21 jaar) hebben gedurende 30 dagen een koolhydraatarm dieet gevolgd. Drie maanden later hebben de turners hun normale dagelijkse voeding genuttigd gedurende 30 dagen. Volgens de auteurs was de geplande trainingsintensiteit en omvang gelijk tijdens de 2 diëten. Voor en na beide diëten zijn antropometrische metingen verricht en zijn verschillende krachttesten uitgevoerd. Het koolhydraatarme dieet bevatte meer vet en eiwitten, maar minder koolhydraten dan de normale voeding die de turners nuttigden.
Het gewicht en het vetpercentage van de turners voor aanvang van de 2 dieetvormen verschilde niet. Na 30 dagen een koolhydraatarm dieet te hebben gevolgd, wogen de turners 1,6 kg minder (69,6 kg voor het dieet en 68,0 kg na het dieet). Het vetpercentage nam af met 2,6% (7,6% voor het dieet en 5,0% na het dieet). De spiermassa bleef gelijk, net zoals de prestaties op de spierkrachttesten. Tijdens de 30 dagen normale voeding bleef het gewicht en het vetpercentage van de turners gelijk. Ook de spierkrachttesten veranderden niet.

Paoli concludeert dat een koolhydraatarm dieet kan zorgen voor gewichtsafname zonder dat de spierkracht daarbij verloren gaat. Daarbij is het van belang dat er voldoende vitamines, mineralen en eiwitten in het dieet zijn opgenomen. Paoli geeft drie factoren aan waarom zijn dieet werk.

  1. Het dieet moet 30 dagen duren volgens de auteur. Op die manier zou het lichaam voldoende tijd hebben om zich aan te passen en zullen de effecten van het dieet meetbaar zijn.
  2. Een natrium en kalium supplement zou nodig zijn. Dit supplement zou ervoor zorgen dat er geen afbraak van de spieren plaatsvindt.
  3. Het dieet zou moeten zorgen voor een eiwitinname van 1,2 – 1,7 gram per kilogram lichaamsgewicht om het vetvrije lichaamsgewicht te behouden.

Volgens Paoli en zijn collega’s hebben enkele turners alleen in de eerste week nadelige effecten van het dieet ondervonden. Ondanks vergelijkbare trainingsintensiteit en -omvang gedurende beide diëten, lukte het de turners in de eerste week van het koolhydraatarme dieet niet de trainingsoefeningen af te ronden. Na de eerste week verdwenen deze problemen.
Onduidelijk is wat de effecten op de langere termijn zijn. Bijvoorbeeld wat er met het gewicht gebeurt zodra de atleet met het dieet stopt. Daarnaast ontbreken gegevens over de nauwkeurigheid van de huidplooimetingen. Dit kan de resultaten hebben beïnvloed. Ook blijkt deze studie gesponsord te zijn door een fabrikant die supplementen maakt. Daarnaast is deze studie met een klein aantal mannelijke turners uitgevoerd. De effecten van dit dieet zijn niet bij vrouwen onderzocht zodat onduidelijk is of de resultaten bij vrouwen hetzelfde zijn.
Indien een trainer of coach dit dieet wil gaan toepassen bij zijn of haar atleten is een nauwe samenwerking met een diëtist noodzakelijk. Op die manier is er controle op de gezondheid van een atleet en is snel ingrijpen mogelijk wanneer het diëten niet goed gaat.

Bron: http://www.topsporttopics.nl/kennisbank/afvallen-door-koolhydraatarm-dieet-met-behoud-van-spierkracht

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*