Creatine is pepmiddel voor ouderen

Creatine

Creatine

Ouderen die creatine gebruiken hebben meer energie en kracht als ze zich lichamelijk inspannen. Dat ontdekten onderzoekers van de University of Oklahoma toen ze proeven deden met vijftien ouderen van in de zeventig.

De ouderen trainden niet. Ze kregen eerst een week twintig gram creatine per dag, en daarna vijf weken tien gram creatine per dag. De creatine was verdeeld in doses van vijf gram, en de ouderen namen die verspreid over de dag in.

Voordat de proefpersonen het supplement gebruikten bepaalden de onderzoekers hun spierkracht door ze zoveel mogelijk keer achter elkaar te laten opstaan van een stoel en te laten knijpen in een veer. Op het aantal keren dat de ouderen konden opstaan had de zesweekse creatinekuur geen effect, maar op de kracht in hun handen wel. Die nam gemiddeld met zeven procent toe. Dat zie je in de figuur hieronder.

crea.ouderen

De onderzoekers lieten hun proefpersonen ook fietsen met electroden op hun beenspieren. Daarmee konden de onderzoekers meten hoe hard de zenuwen van de ouderen het spierweefsel aanstuurden. Als mensen hun spieren gebruiken neemt de intensiteit van de electrische prikkels van de zenuwen naar de spieren toe als de spieren vermoeid raken. Waarschijnlijk zijn die harder prikkels nodig om ook de spiervezels te activeren die nog niet actief zijn geweest.

De onderzoekers lieten hun proefpersonen een paar keer achtereen zo hard fietsen als de ouderen gezien hun hartslag konden hebben. Daarbij maten de onderzoekers via de electroden hoe moe de ouderen waren. Zo konden de onderzoekers de physical working capacity at fatigue threshold (PWCFT) van de proefpersonen berekenen. En ook daarop had creatinesuppletie een statistisch significant effect. De PWCFT na toe met zestien procent.

crea.ouderen2

Dat creatine de kracht verhoogt is bekend. Interessanter is het effect op de PWCFT. Dat verklaren de onderzoekers uit het effect van

elevated muscle phosphocreatine (PCr) on the transition from anaerobic to aerobic metabolism. Increasing muscle PCr content by CR supplementation may decrease the reliance on anaerobic glycolysis, reduce intramuscular lactate and ammonia accumulation, and therefore, delay the onset of fatigue,

schrijven de onderzoekers.

Based on these results, perhaps very frail elderly men and women should supplement creatine zeven to fourteen days prior to starting an exercise program to improve quality of training.

Bron: http://www.ergogenics.org/creatine-is-pepmiddel-voor-ouderen.html

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*