Krachttrainen in vakantie of uitrusten

SummerWorkout

ANGST OM VERLIES VAN RESULTATEN

De angst om resultaten van krachttraining te zien verdwijnen tijdens vakantie lijkt een reden, maar is dat waarschijnlijk niet.

Onderzoekers van de East Carolina University lieten getrainde krachtatleten 14 dagen lang niet trainen. Voor én na de twee weken rust werd de kracht gemeten op o.a. de benchpress en tijdens het squaten. Daarnaast werd gekeken naar spiermassa. De kracht nam niet (significant) af. Wel zagen ze dat de getrainde snelle spiervezels af waren genomen met 6,4% (type I vezels bleven onveranderd)(1). Precies waar je bang voor bent toch? Ja en nee.

De rustperiode had namelijk ook positieve effecten die ervoor zorgen dat jij bijvoorbeeld twee weken van training verder (dus 2 weken rust gevolgd door 2 weken training) meer resultaat hebt geboekt dan wanneer je vier weken achter elkaar getraind zou hebben. De onderzoekers zagen namelijk dat door het herstel de niveau’s van testosteron en groeihormoon flink waren toegenomen. Het spierafbrekende stresshormoon cortisol nam af evenals creatinekinase, een indicator van spierschade en/of -afbraak.

Levels of plasma growth hormone (58.3%), testosterone (19.2%), and the testosterone to cortisol ratio (67.6%) increased, whereas plasma cortisol (-21.5%) and creatine kinase enzyme levels (-82.3%) decreased (all P < 0.05). Short-term resistive exercise detraining may thus specifically affect eccentric strength or the size of the Type II muscle fibers, leaving other aspects of neuromuscular performance uninfluenced. Changes in the hormonal milieu during detraining may be conducive to an enhanced anabolic process, but such changes may not materialize at the tissue level in the absence of the overload training stimulus.

-T. Hortobágyi, East Carolina University

Met name die laatste zin is natuurlijk interessant. De hogere groeihormoon- en testosteronwaarden en verlaging van cortisol hebben in de twee weken niet opgewogen tegen het gebrek aan stimulus door training, maar veel verlies heeft dit niet opgeleverd. Als er nu opnieuw getraind wordt waardoor er én stimulus is én geprofiteerd kan worden van een herstelde/verbeterde hormoonhuishouding, is de kans groot dat je per saldo meer resultaat zal boeken.

“WAARSCHIJNLIJK HEB JE DIE RUST TOCH NODIG”

Als je het al moeilijk vind om niet te trainen tijdens een vakantie dan is de kans groot dat je jezelf voor het laatst een rustpauze hebt “gegund” toen je daartoe gedwongen was door een blessure. Succesvol zijn in krachttraining is vaak een kwestie van jezelf tot het uiterste te drijven en tegelijkertijd ook je zwaktes te (er)kennen. Overtraining door intensiteit en/of volume remt je progressie en kan blessures veroorzaken waardoor je tot een rust gedwongen wordt die je niet zelf kan sturen. In plaats van voldoende rust te nemen, denken velen dat ze nog harder en nog vaker moeten trainen wat vervolgens averechts werkt.

Ieder lichaam heeft nu eenmaal voldoende hersteltijd nodig. En als je die welverdiende rust pakt, waarom dan niet tijdens vakantie?

Zie de rest op http://www.fitsociety.nl/fitness/trainen-tijdens-vakantie/

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*