Uur extra slaap verhoogt testosteronspiegel met 12 procent

Slaap-Testosteron

Slaap-Testosteron

Dat mannen die ouder worden minder testosteron aanmaken komt voor een belangrijk deel omdat oudere mannen minder goed slapen dan jonge mannen. Die conclusie trekken endocrinologen van de National University of Singapore uit een studie onder 531 Chinese mannen van 29 en 72 jaar. De onderzoekers bepaalden ’s morgens vroeg de hoeveelheid testosteron in het bloed van de mannen, en ondervroegen de mannen over hun seksleven en slaap.

Slaap is gezond. Slaap een uur langer, en je vetpercentage zakt met drie procent. Slaap meer en geheugen verbetert. Dat mannen minder slapen als ze ouder worden, en dat mannen minder testosteron aanmaken naarmate ze minder slapen was ook al bekend.

Mannen gaan met het klimmen van de jaren ook minder testosteron aanmaken omdat ze gewoon minder gezond worden. Hoe hoger je suikerspiegel, je cholesterol, je triglyceriden en je urinezuur, des te lager is je testosteronspiegel. De onderzoekers selecteerden voor hun studie daarom een groep kerngezonde mannen, “with no known existing or history of major medical illnesses such as cancer, hypertension, thyroid dysfunction, diabetes, osteoporotic fracture and cardiovascular events as well as major sleep disorders“.

Je ziet die ongewone en supergezonde samenstelling terug in de tabel hieronder. De afname van de testosteronspiegel (TotalT) en die van het biobeschikbare testosteron (BioT) met het klimmen van de jaren is bescheiden. Biobeschikbaar testosteron is testosteron dat niet vastzit aan het eiwit SHBG. Testosteron dat vastzit aan SHBG heeft geen anabole en proseksuele eigenschappen meer.

Uur extra slaap testosteron

Na het veertigste levensjaar neemt de concentratie DHEA drastisch af, en die van estradiol juist toe. Vooral de concentratie DHEA correleerde met seks: hoe hoger de DHEA-spiegel, des te vaker deden de mannen aan seks. Je moet bij de gegevens over de seksuele activiteit trouwens bedenken dat Singaporese mannen in sekssurveys altijd erg laag scoren. Zal wel iets cultureels zijn.

 

En ja, er was een verband tussen testosteron en slaap.

 

Slaap testoseron

Mannen die minder dan 4 uur per etmaal sliepen hadden ongeveer 60 procent minder TotalTestoseron en 55 procent minder BioT dan mannen die langer dan 8 uur sliepen. Als je dan gaat rekenen, dan kom je op de schatting dat een uur extra slaap je testosteronspiegel met 12-15 procent verhoogt.

 

 

 

The significant association of sleep with androgen concentrations suggests that sleep might be a contributing factor in the etiology of men with low concentrations of androgen“, concluderen de endocrinologen. “Therefore, in the management of men with low androgen concentrations, an evaluation of their sleep hygiene might add to the understanding the etiology of their hypogonadal state.”

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*