Zo laten jumpsquats je benen sneller groeien

Jump Squats

 

Jump SquatsEen uitstekende manier om je benentraining af te sluiten is het uitvoeren van 3 sets jumpsquats. Volgens sportwetenschappers van AUT University in Nieuw-Zeeland verhogen jumpsquats de aanmaak van testosteron aan het einde van een beentraining, zodat je meer spiermassa en kracht opbouwt. 

Volgens sommige studies verhoogt de toevoeging van plyometrics aan krachttraining de toename van je kracht en vooral je power. Kennelijk prikkelen bijvoorbeeld jumpsquats je beenspieren op een andere manier dan reguliere krachttraining.
De onderzoekers vroegen zich af of plyometrische training werkt via anabole hormonen. De ratio tussen het spierafbrekende cortisol en het spieropbouwende testosteron tijdens en vlak na een training voorspelt volgens wetenschappers de mate waarin die training je spieren vergroot en sterker maakt.

De onderzoekers lieten 13 rugbyspelers vier keer trainen. De sporters begonnen elke training met 4 sets squats. Daarna deden ze of 3 sets jumpsquats [power] of 3 sets boxsquats [strength]. Vervolgens pauzeerden ze even, en deden daarna nog eens 3 sets jumpsquats of 3 sets boxsquats.

De onderzoekers bestudeerden dus de hormonale effecten van 4 combinaties: strength-strength, strength-power, power-power en power-strength.

De 3 boxsquatsets bestonden elk uit 3 reps met een gewicht waarmee de sporters nog maar net 3 reps konden maken. De jumpsquatsets bestonden uit 3 sets met 50 procent van het gewicht waarmee de sporters nog net 1 boxsquatrep konden maken.

De concentratie testosteron in het speeksel van de proefpersonen steeg het meeste tijdens de strenght-power-combinatie – met 13 procent.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*